The Complete Musician – mitt konstnärliga motto från barockens era, musikern som förutom spelar, sjunger och dirigerar även komponerar.

ORLANDO ON TILATTAVISSA!

Produktio on kevyt – varsinaisia lavasteita ei käytetä, Kimmo Karjusen valosuunnittelu luo tilat ja tunnelman. Teos perustuu Virgina Woolfin kulttimaineenkin saaneeseen samannimiseen romaaniin. Olen säveltänyt Orlandon omalle äänelleni, ts (sopraano)solistille ja seitsemälle – näyttämöllä myötä-elävälle – muusikolle.

Musiikki seuraa Orlandoa läpi vuosisatojen, hän ei vanhene juurikaan, mutta vaihtaa kylläkin sukupuolta ja saa näin ollen kokea sekä miehenä että naisena olemisen haasteet.

Laulukielet ovat englanti, suomi ja ruotsi. Esityksen kesto on 1h15min.

Yes, we all need hope, komponerad av Johanna Almark, signatur för Climate Aid Finland. Ett flertal av Finlands mest namnkunniga artister och Joensuu stadsorkester förenas under Johannas ledning. Videon publicerades på FNs Internationella dag för biologisk mångfald 2021.

– – är videon ett sätt för musikerna att skrida från ord till handling i Greta Thunbergs anda.
Läs HBLs intervju med Johanna
Foto: Niklas Tallqvist

Orlando – och vidare

Året som gick omfattade framgångarna med Orlando – min första opera såväl som tonsättare som estradartist  – oopperani Orlandon juhlitut esitykset niin Åland Opera Festivalilla kuin Aleksanterin teatterilla Helsingin oopperakesän yhteydessä. Esityksissä runsaslukuinen yleisö osoitti suosiotaan seisten! Suomen klassisen musiikin kentällä laajasti vaikuttanut Tuulikki Närhinsalo kirjoittaa kokemastaan näin:

“Orlando! Mikä valloittava yhden naisen monologiooppera! Teksti on hieno, hauska, osin kipeäkin kertomus ihmisen muutosprosessista. Johanna Almark loistaa säveltäjänä ja solistina:

laulu on kellontarkkaa, ääni kimmeltää korkeuksissa ja saa tummaa syvyyttä aina tarvittaessa.  Näyttämöilmaisu on leikkisän kepeää ja usein hykerryttävän tarkasti musiikkiin ajoitettua. Seitsemän muusikkoa on hommassa mainiosti mukana. Hurmaava musiikki matkaa vuosisadasta toiseen muuntautuen Orlandon persoonan muuntautumisen mukana. Taidokasta työtä, vahvasta renessanssin ja barokin tuntemuksesta kertovaa, ja myös tyylisuuntien erilaisista kliseistä hymy poskessa ammentavaa. Tarinan edetessä mukaan tulee mukavasti oman aikamme musiikin piirteitä. Salin täyttäneen yleisön aplodeista ja bravoista ei ollut tulla loppua.”

— Tuulikki Närhinsalo

Myös lehdistö oli innostunutta arvosteluissaan:

Lasse Mårtenson-frescon Natt vid havet,  som fick sitt uruppförande vid Musik vid havet-festivalen i Ingå; utgivandet av symfoniska barnsångsalbumet Som barn låg vi i gräset med Wegelius Sinfonietta, samt uruppförandet av musiksagan med vattentematik Wasser laulua etsimässä med St: Michel stadsorkester – med vilken jag också genomförde Konsttestarna-konserterna, även där låg programmets fokus på vattnet, vår nästa stora miljökris.

Innevarande år inleddes festligt med uruppförandet av motetten Animos revocate som är en beställning av gosskören vid Helsingfors domkyrka Cantores Minores. I gott sällskap av kompositörsnamn som Arvo Pärt och Joonas Kokkonen  uppfördes motetten bl.a. i Tomaskirche i Leipzig, kyrkan där gamle Bach i tiderna var verksam.

Att skriva musik för, och undervisa på de av Martin Wegelius Institutet arrangerade, årligen återkommande, musiklägren för barn och unga stärkte i år igen det som jag upplever att utgör kärnan i mitt konstnärsskap – att förmedla musikens glädje.

Den multikonstnärliga konserthelheten Reflections 123 tog form i våras och uppförs vid tre konserter. Programhelheten omspänner dans och bildkonst samt musik från 1000-talet till idag, förutom det nya jag skrivit för JAM Ensemble – som denna gång utgörs av flöjt, stråkkvintett, piano och min egen kör, Jammarkören.

Via en allsångskonsert i sommargrönskan står jag nu på tröskeln till en inspirerande höst som jag får inleda med att agera såväl tonsättare, kapellmästare som sopransolist tillsammans med Oulu Sinfonia. Vi gör tre utomhuskonserter på den lokala Konstens natt i augusti.

I september är det dags för uruppförandet av den symfoniska versionen av vattensagan Wasser laulua etsimässä, denna gång dirigerar jag Joensuu stadsorkester med solister och kör.

Stay tuned, som det heter på musikspråk!

Mitt tidigare liv ...

Den stora konserten för klimatet Climate Aid Finland i november 2019 innebar upptakten till en nytt, intensivt skede i Johanna Almarks karriär. Almark utsågs i avtackningsceremonierna till “klimatöverkapellmästare”. Climate Aid fick sin uppföljelse våren 2021 i musikvideon Yes, we all need hope där Almark står för musiken och klimataktivisten Greta Thunberg för texten. Ett flertal av Finlands främsta artister inom såväl klassisk som popmusik, rap och traditionell jojk medverkar på videon, så även Joensuu stadsorkester under Almarks ledning.

I augusti 2021 debuterade Johanna Almark i trippelrollen som tonsättare, kapellmästare och sopransolist med Oulu Sinfonias stråkorkester. Vid konserten uruppfördes Almarks Stormvarning

Stormvarning ingick även i Kuopio stadsorkesters konsert i april 2022. 

I september 2021 uruppförde Wegelius kammarstråkar under Almarks ledning hennes stycke för stråkar Who’s there?

I december 2021 dirigerade Almark Vasa stadsorkester i ett program som innehöll, förutom uruppförandet av hennes verk Julovertyr, även hennes nya för allsång ämnade arrangemang av julsånger med symfoniorkester. Notmaterialet till dessa publiceras av förlaget Fennica Gehrman under 2023.

I maj 2022 verkade Almark som konstnärlig ledare och kapellmästare för den av Svenska kulturfonden arrangerade konsertturnén Barn igen. Förutom specialbeställda alster av flera arrangörer omfattar produktionen – som blir skiva våren 2023 – även nykomponerad musik av Almark: ett sjunget Festtal och Pristagarnas festmarsch.

I oktober 2022 färdigställde Johanna musiksagan med vattentematik Aqua mater till texter av Heta-Elena Heiskanen. Almark dirigerar St.Mickel stadsorkester och de lokala musikklassernas körer i uruppförandet av musiksagans första del hösten 2023. Ensemblerna vid Östra Helsingfors Musikinstitut tar ävenså upp musiksagan på repertoaren. Om uruppförandet av musiksagans andra del förhandlas för tillfället med en större symfoniorkester.

I mars 2023 dirigerar Johanna Mellersta Österbottens Kammarorkester i Konsttestarna-konserter.

I maj 2023 uruppför Finska Kammarorkestern Almarks arrangemang av musik av Lasse Mårtenson vid festivalen Musik vid havet i Ingå.

I augusti 2023 uruppför blåsmusiker ur Finska kammarorkestern Almarks musiksaga för sjungande berättare och blåskvintett vid festivalen Sommarkonserter i Ekenäs.

I augusti 2023 blir det premiär för monologoperan Orlando på Åland Opera Festival. Almark skriver musik för den egna rösten samt en instrumentalensemble på sju personer.

Den av Almark grundade Jammarkören har uruppfört flera av sin konstnärliga ledares verk, såsom den omfattande sviten för blandad kör Sångens tid, med texter ur Kärlekens Höga Visa. Fennica Gehrman publicerar Johannas körkompositioner fr.o.m november 2022.

sångare

Som sångare representerar Johanna Almark en unik kombination av virtuos barocksopran, själfull jazzsångerska och stark interpret av vår tids klassiska musik. Hennes repertoar omfattar, förutom de mest virtuosa barockarior, två betydande vokala verk, tondikten Luonnotar av Jean Sibelius och arian Glitter and be gay ur operetten Candide av Leonard Bernstein. Dessa framför hon också i dubbelrollen som kapellmästare och sångsolist.

studier och befattningar

Johanna Almark har avlagt diplom i såväl orkesterdirigering – hennes slutarbete utgjordes av Leevi Madetojas opera Pohjalaisia – som körledning vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. Hennes lärare har varit Eri Klas, Leif Segerstam, Jorma Panula, Esa-Pekka Salonen och Atso Almila samt Matti Hyökki.

Hon har vid flera repriser fungerat som kapellmästare vid Helsingfors stadsteater och Svenska teatern. Hon har dirigerat flertalet av Finlands bästa körer såsom Akademiska damkören Lyran (konstnärlig ledare 1988 – 1998), Nationaloperans kör, Radions kammarkör, Tapiola kammarkör och Suomen Laulu.

pedagog

Almark är en ofta anlitad workshopledare. Hennes verkstäder omfattar sång, rytm och rörelse och öser ur såväl västerländsk konstmusik som ur olika etniska traditioner. Verkstäderna riktar sig till både proffsmusiker och amatörer, barn och vuxna i alla åldrar. Hon har härutöver flera somrar fungerat som orkester- och körledare på Martin Wegelius institutets läger för barn och unga.

pris och utmärkelser

Det svenska modersmålet är utomordentligt viktigt för Almark, således arbetar hon även med att översätta och framföra musik på svenska. Detta har resulterat i flera egna konsert- och skivproduktioner. Johanna Almark fick Nylands svenska kulturfonds Svenska dagen-pris år 2017 med följande motivering: ”Johanna Almark har ett eget musikaliskt uttryck där hon fördomsfritt förenar olika musikgenrer. Vid sidan av sin egen sångkarriär arbetar Johanna för att sprida musikglädje på svenska i Finland. – – Med sin breda musikaliska begåvning och sin positiva energi är Johanna Almark en tillgång för det nyländska musiklivet.”

Nygréns stiftelse belönade 2019 Johanna med ett pris “för långvarigt och omfattande arbete till godo för konst och kultur i Finland.”

Under åren 2015 – 2016 och 2020 – 2021 har Johanna Almark åtnjutit Svenska kulturfondens arbetsstipendium för konstnärligt arbete.

Grönqvistska stiftelsen belönade Johanna med sitt kulturpris 2021.

I maj 2022 belönade Stina Krooks stiftelse Almark med ett pris för hennes konstnärliga och samhörighetsfrämjande arbete.

I september 2022 tilldelades Johanna Nylands förbunds “Nylandspris 2023”

Johanna Almark är i sin egenskap av tonsättare, kapellmästare, körledare, sångare och violinist en av Finlands mest mångsidiga tonkonstnärer