The Complete Musician – mitt konstnärliga motto från barockens era, musikern som förutom spelar, sjunger och dirigerar även komponerar.

ORLANDO kan beställas!

Monologoperan Orlando är produktionsmässigt en lättviktare. Scenen, med mycket knapp rekvisita, intas av en sångsolist (Almark) och sju medagerande instrumentalister. Orlando är ett inlägg i köns-, norm- och identitetsdiskussionen.

Vi följer Orlando på hens resa genom århundraden, där hen genomgår förvandlingen från man till kvinna. Hen säger sig dock alltid vara densamma – Orlando.

Sångspråken är engelska, svenska och finska. Föreställningen tar 75 min.

Yes, we all need hope, komponerad av Johanna Almark, signatur för Climate Aid Finland. Ett flertal av Finlands mest namnkunniga artister och Joensuu stadsorkester förenas under Johannas ledning. Videon publicerades på FNs Internationella dag för biologisk mångfald 2021.

– – är videon ett sätt för musikerna att skrida från ord till handling i Greta Thunbergs anda.
Läs HBLs intervju med Johanna
Foto: Niklas Tallqvist

Orlando – och vidare

År 2023 omfattade framgångarna med Orlando – min första opera såväl som tonsättare som estradartist. Den 75 minuter långa monologoperan bygger på Virginia Woolfs roman med samma namn. Orlando fick ett bejublat bemötande såväl vid Åland Opera Festival som Helsingfors operasommar 2023. Musikkännaren Tuulikki Närhinsalo skriver såhär (citat, på finska):

“Orlando! Mikä valloittava yhden naisen monologiooppera! Teksti on hieno, hauska, osin kipeäkin kertomus ihmisen muutosprosessista. Johanna Almark loistaa säveltäjänä ja solistina:

laulu on kellontarkkaa, ääni kimmeltää korkeuksissa ja saa tummaa syvyyttä aina tarvittaessa.  Näyttämöilmaisu on leikkisän kepeää ja usein hykerryttävän tarkasti musiikkiin ajoitettua. Seitsemän muusikkoa on hommassa mainiosti mukana. Hurmaava musiikki matkaa vuosisadasta toiseen muuntautuen Orlandon persoonan muuntautumisen mukana. Taidokasta työtä, vahvasta renessanssin ja barokin tuntemuksesta kertovaa, ja myös tyylisuuntien erilaisista kliseistä hymy poskessa ammentavaa. Tarinan edetessä mukaan tulee mukavasti oman aikamme musiikin piirteitä. Salin täyttäneen yleisön aplodeista ja bravoista ei ollut tulla loppua.”

— Tuulikki Närhinsalo

Kritiken i press och media var också lysande:

Vattnet som tema genomsyrade många av mina produktioner. Beställningskonserthelheten, Lasse Mårtenson-frescon Natt vid havet fick sitt uruppförande vid Musik vid havet-festivalen i Ingå.

Jag dirigerade uruppförandet av min musiksaga med vattentematik Wasser laulua etsimässä med St: Michel stadsorkester – med samma orkester genomförde jag också  Konsttestarna-konserterna, även där låg programmets fokus på vattnet, vår nästa stora miljökris.

Det symfoniska barnsångsalbumet Som barn låg vi i gräset såg dagens ljus – här dirigerade jag Wegelius Sinfonietta med solister, och stod också för en del av arrangemangen. Jag komponerade enkom för tillfället Mors lilla O-uvertyr.

2024 inleddes festligt med uruppförandet av motetten Animos revocate, som är en beställning av gosskören vid Helsingfors domkyrka Cantores Minores. I gott sällskap av kompositörsnamn som Arvo Pärt och Joonas Kokkonen  uppfördes motetten bl.a. i Tomaskirche i Leipzig, kyrkan där gamle Bach i tiderna var verksam.

Att skriva musik för, och undervisa på de av Martin Wegelius Institutet arrangerade, årligen återkommande, musiklägren för barn och unga stärker det som jag upplever att utgör kärnan i mitt konstnärsskap – att förmedla musikens glädje.

Den multikonstnärliga konserthelheten Reflections 123  med temat ögat, det allseende ögat, ögat som själens spegel uppfördes vid tre konserter. Programhelheten omspänner nutida dans och bildkonst samt musik från 1000-talet till idag -mina egna kompositioner blandat med musik av Hildegard von Bingen, Anders Hillborg och Lili Boulanger. 

I den mångfacetterade rollen som tonsättare, kapellmästare, sopransolist och konferencier gjorde jag  tre utomhuskonserter med Oulu Sinfonia på den lokala Konstens natt i augusti.  

I september var det dags för uruppförandet av den symfoniska versionen av vattensagan Wasser laulua etsimässä, denna gång dirigerade jag Joensuu stadsorkester med solister och kör.

Under Svenska veckan ledde jag två familje-allsångskonserter med mina nya arrangemang av gamla barnvisor.

År 2024 avrundades med En symfonisk julkonsert som var ett samarbete mellan tioårsjubilerande Jammarkören och Grankulla orkester. Här hade jag arrangerat musiken och dirigerade ensemblerna.

Mitt tidigare liv ...

Den stora konserten för klimatet Climate Aid Finland i november 2019 innebar upptakten till en nytt, intensivt skede i Johanna Almarks karriär. Almark utsågs i avtackningsceremonierna till “klimatöverkapellmästare”. Climate Aid fick sin uppföljelse våren 2021 i musikvideon Yes, we all need hope där Almark står för musiken och klimataktivisten Greta Thunberg för texten. Ett flertal av Finlands främsta artister inom såväl klassisk som popmusik, rap och traditionell jojk medverkar på videon, så även Joensuu stadsorkester under Almarks ledning.

I augusti 2021 debuterade Johanna Almark i trippelrollen som tonsättare, kapellmästare och sopransolist med Oulu Sinfonias stråkorkester. Vid konserten uruppfördes Almarks Stormvarning

Stormvarning ingick även i Kuopio stadsorkesters konsert i april 2022. 

I september 2021 uruppförde Wegelius kammarstråkar under Almarks ledning hennes stycke för stråkar Who’s there?

I december 2021 dirigerade Almark Vasa stadsorkester i ett program som innehöll, förutom uruppförandet av hennes verk Julovertyr, även hennes nya för allsång ämnade arrangemang av julsånger med symfoniorkester. Notmaterialet till dessa publiceras av förlaget Fennica Gehrman under 2023.

I maj 2022 verkade Almark som konstnärlig ledare och kapellmästare för den av Svenska kulturfonden arrangerade konsertturnén Barn igen. Förutom specialbeställda alster av flera arrangörer omfattar produktionen – som blir skiva våren 2023 – även nykomponerad musik av Almark: ett sjunget Festtal och Pristagarnas festmarsch.

I mars 2023 dirigerar Johanna Mellersta Österbottens Kammarorkester i Konsttestarna-konserter.

Den av Almark grundade Jammarkören har uruppfört flera av sin konstnärliga ledares verk, såsom den omfattande sviten för blandad kör Sångens tid, med texter ur Kärlekens Höga Visa. Fennica Gehrman och Sulasol publicerar Johannas kompositioner.

sångare

Som sångare representerar Johanna Almark en unik kombination av virtuos barocksopran, själfull jazzsångerska och stark interpret av vår tids klassiska musik. Hennes repertoar omfattar, förutom de mest virtuosa barockarior, två betydande vokala verk, tondikten Luonnotar av Jean Sibelius och arian Glitter and be gay ur operetten Candide av Leonard Bernstein. Dessa framför hon också i dubbelrollen som kapellmästare och sångsolist.

studier och befattningar

Johanna Almark har avlagt diplom i såväl orkesterdirigering – hennes slutarbete utgjordes av Leevi Madetojas opera Pohjalaisia – som körledning vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. Hennes lärare har varit Eri Klas, Leif Segerstam, Jorma Panula, Esa-Pekka Salonen och Atso Almila samt Matti Hyökki.

Hon har vid flera repriser fungerat som kapellmästare vid Helsingfors stadsteater och Svenska teatern. Hon har dirigerat flertalet av Finlands bästa körer såsom Akademiska damkören Lyran (konstnärlig ledare 1988 – 1998), Nationaloperans kör, Radions kammarkör, Tapiola kammarkör och Suomen Laulu.

pedagog

Almark är en ofta anlitad workshopledare. Hennes verkstäder omfattar sång, rytm och rörelse och öser ur såväl västerländsk konstmusik som ur olika etniska traditioner. Verkstäderna riktar sig till både proffsmusiker och amatörer, barn och vuxna i alla åldrar. Hon har härutöver flera somrar fungerat som orkester- och körledare på Martin Wegelius institutets läger för barn och unga.

pris och utmärkelser

Det svenska modersmålet är utomordentligt viktigt för Almark, således arbetar hon även med att översätta och framföra musik på svenska. Detta har resulterat i flera egna konsert- och skivproduktioner. Johanna Almark fick Nylands svenska kulturfonds Svenska dagen-pris år 2017 med följande motivering: ”Johanna Almark har ett eget musikaliskt uttryck där hon fördomsfritt förenar olika musikgenrer. Vid sidan av sin egen sångkarriär arbetar Johanna för att sprida musikglädje på svenska i Finland. – – Med sin breda musikaliska begåvning och sin positiva energi är Johanna Almark en tillgång för det nyländska musiklivet.”

Nygréns stiftelse belönade 2019 Johanna med ett pris “för långvarigt och omfattande arbete till godo för konst och kultur i Finland.”

Under åren 2015 – 2016 och 2020 – 2021 har Johanna Almark åtnjutit Svenska kulturfondens arbetsstipendium för konstnärligt arbete.

Grönqvistska stiftelsen belönade Johanna med sitt kulturpris 2021.

I maj 2022 belönade Stina Krooks stiftelse Almark med ett pris för hennes konstnärliga och samhörighetsfrämjande arbete.

I september 2022 tilldelades Johanna Nylands förbunds “Nylandspris 2023”

I maj 2023 tilldelades Almark ett Pro Musica-stipendium.

Johanna Almark är i sin egenskap av tonsättare, kapellmästare, körledare, sångare och violinist en av Finlands mest mångsidiga tonkonstnärer

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.